Created string item:390:title for text group menu: About Us

 

 

 

 

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO 

W KLASACH LICEUM


W ZESPOLE SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

W BUSKU - ZDROJU

rok szkolny 2023/2024

 

Wstęp

Przedmiotowe Zasady Oceniania (PZO) z języka angielskiego mają na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia i został opracowany w oparciu o Statut Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Busku - Zdroju.

PZO z języków obcych w klasach liceum zawiera:

formy oceniania postępów uczniów;

formy pracy ucznia na zajęciach szkolnych i poza szkołą;

skalę oceniania;

kryteria oceniania obejmujące zakres umiejętności ucznia na poszczególne oceny cząstkowe;

tryb poprawiania ocen;

ustalenia dotyczące nieprzygotowań do zajęć edukacyjnych;

szczególne kwestie dotyczące oceniania i ocen;

zasady zdalnego nauczania.

 

 

Formy oceniania postępów uczniów

 

Ocenianie postępów uczniów jest dokonywane systematycznie i przyjmuje następujące formy:

  • sprawdziany (prace klasowe) obejmujące materiał gramatyczno-leksykalno-komunikacyjny z działów tematycznych tzw. unitów lub ich części (w przypadku, gdy dany unit jest zbyt obszerny); sprawdziany są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem; uczniowie są informowani o rodzaju i zakresie sprawdzanych umiejętności;

  • w przypadku nieobecności ucznia ma on obowiązek zaliczyć sprawdzian w ciągu dwóch tygodni od momentu powrotu do szkoły; ,

  • uczeń winien poznać wyniki sprawdzianu w ciągu dwóch tygodni od daty jego pisania;

  • krótkie formy pisemne (kartkówki) obejmujące materiał z 1,2 lub bieżących zajęć edukacyjnych; celem kartkówek jest głównie sprawdzenie opanowania materiału leksykalnego (słownictwa);

  • testy obejmujące materiał gramatyczno-leksykalno-komunikacyjny oraz sprawdzające trzy umiejętności uczniów (słuchanie, czytanie, pisanie)
    z danego działu tematycznego tzw. unitu lub z kilku takich działów (np. test ewaluacyjny sprawdzający wiedzę i zakres umiejętności ucznia na koniec semestru);

  • odpowiedzi ustne obejmujące materiał z trzech ostatnich zajęć edukacyjnych lub danej tematyki; celem odpowiedzi ustnych jest sprawdzian opanowania materiału leksykalnego (słownictwo) lub poziomu umiejętności komunikacyjnych ucznia (tzn. reagowania na pytania nauczyciela: udzielania odpowiedzi, stawiania pytań, uzyskiwania i udzielania informacji, relacjonowania, negocjowania); odpowiedzi ustne mają formę krótkich dialogów sytuacyjnych pomiędzy uczniem a nauczycielem lub dłuższej wypowiedzi ustnej ucznia;

  • prace pisemne (wypracowania) na zadany przez nauczyciela temat; nauczyciel może wymagać również, aby uczeń potrafił się wypowiedzieć ustnie na dany temat;

  • testy sprawdzające umiejętności rozumienia ze słuchu oraz tekstu czytanego przeprowadzane głównie w klasach maturalnych;

  • prace domowe

  • aktywność aktywność ucznia może być oceniana podczas każdej godziny lekcyjnej- za zgłaszanie się ucznia w trakcie zajęć, szczególne zaangażowanie w naukę czy realizację zadań uczeń otrzymuje odpowiednią ocenę z aktywności (waga 1)

 

 

Skala oceniania

W przypadku sprawdzianów (prac klasowych), krótkich form pisemnych (kartkówek), testów oraz testów sprawdzających umiejętności rozumienia ze słuchu oraz tekstu czytanego lub innych obowiązuje sześciostopniowa skala oceniania zgodna z WZO szkoły:

 

OCENA CELUJĄCY - 6  

OCENA BARDZO DOBRY - 5  

OCENA DOBRY - 4                          

OCENA DOSTATECZNY - 3   

OCENA DOPUSZCZAJĄCY - 2

OCENA NIEDOSTATECZNY - 1       

 

  • Taka sama skala oceniania obowiązuje w przypadku odpowiedzi ustnej
    z materiału leksykalnego przy czym brana jest pod uwagę wymowa poszczególnych słów, a nie ich pisownia. W przypadku dłuższych wypowiedzi ustnych kładzie się większy nacisk na płynność wypowiedzi
    i poprawność wymowy aniżeli na poprawność gramatyczną.

 

  • W przypadku oceny prac pisemnych (wypracowań) brana jest po uwagę poprawność językowa, bogactwo językowe, treść oraz forma.

 

  • W przypadku oceny graficznych prac domowych (projektów) brana jest pod uwagę pomysłowość, kreatywność oraz estetyka pracy.

 

  • Przy ocenianiu nie stosuje się znaków „+” oraz „-”.

 

Wprowadza się znaki:

- nb”–nieobecność na planowanej, obowiązkowej formie sprawdzenia umiejętności i wiadomości,

- “np” – zgłoszenie braku przygotowania do lekcji.

 

 

Kryteria oceniania obejmujące zakres umiejętności ucznia na poszczególne oceny cząstkowe

Ocenianie cząstkowe odbywa się według następującej skali:                                                 

 

           Skala procentowa

 

Ocena

 100%  

6

99-90%

5

89-71%

4

70-56%

3

55-41%

2

40-0%

1

 

 

 

Sposób wystawiania oceny śródrocznej i rocznej:

Ocena śródroczna i ocena roczna wystawiane są zgodnie z zasadami zawartymi w Statucie Szkoły. 

Każda ocena ma swoją wagę.

Ocena za:

 

prace domowe, aktywność ma wagę 1

 

kartkówki mają wagę 1 lub 2 w zależności od stopnia trudności materiału; odpowiednią wagę ustala nauczyciel

 

odpowiedzi ustne mają wagę 3

 

sprawdziany gramatyczne mają wagę 3

 formy pisemne mają wagę 2

odpowiedzi ustne typu maturalnego mają wagę 4

 

sprawdziany, prace klasowe, testy (na mocy pracy klasowej) mają wagę 4

 

poprawa sprawdzianu ma wagę 6

 

prace kontrolne (oceny z matur próbnych) mają wagę 6

 

  • Zakwalifikowanie się do etapu wojewódzkiego konkursu przedmiotowego powoduje otrzymanie oceny celującej.

  • Uczeń może otrzymać ocenę celującą za odpowiedź ustną i prace pisemne z wyłączeniem kartkówek. 

  • Przy 1 godzinie tygodniowo uczeń powinien uzyskać minimum 3 oceny różnej wagi.

  • Przy 2 i więcej godzinach tygodniowo powinien uzyskać minimum 5 ocen różnej wagi.

Oceny śródroczne i roczne określa następująca skala uzyskana ze średniej wszystkich ocen:

Ocena niedostateczny – 0 - 1,69

Ocena dopuszczający – 1,7 - 2,69

Ocena dostateczny – 2,7 - 3,69

Ocena dobry – 3,7 - 4,69

Ocena bardzo dobry – 4,7- 5,19

Ocena celujący – 5,2 - 6,0

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY

W każdym okresie uczeń uzyskuje oceny cząstkowe za poszczególne umiejętności: mówienie, czytanie, słuchanie i pisanie. Ocenianie ucznia przyjmuje powyżej wymienione formy. Na podstawie ocen cząstkowych nauczyciel wystawia oceny śródroczne i roczne. Nauczyciel stosuje następujące kryteria:

 KLASA I    userfiles/file/pzo%20angielski/WYMAGANIA%20EDUKACYJNE%20I%20LO.pdf

KLASA II      userfiles/file/pzo%20angielski/WYMAGANIA%20EDUKACYJNE%20II%20LO.pdf

KLASA III     userfiles/file/pzo%20angielski/WYMAGANIA%20KL%20III%20LO.pdf

KLASA IV     userfiles/file/pzo%20angielski/WYMAGANIA%20EDUKACYJNE%20%20IV%20LO.pdf

 

 

Tryb poprawiania ocen

 

  • Ze sprawdzianu wagi 4 uczeń może poprawić każdą ocenę w ciągu 14 dni od momentu podania do wiadomości ucznia, jaką ocenę otrzymał itp. lub powrotu do szkoły po chorobie.

Poprawa sprawdzianu ma wagę 6; do dziennika wpisuje się obydwie oceny.

  • Każdy uczeń, który napisał sprawdzian na ocenę niesatysfakcjonującą go, może ją poprawić w II terminie razem z osobami, które poprawiają oceny niedostateczne. Poprawa jest dobrowolna i odbywa się w ciągu dwóch tygodni od dnia podania informacji o ocenach. Uczeń poprawia ocenę tylko raz, a do wyliczenia średniej ważonej (jako oceny śródrocznej, rocznej) bierze się pod uwagę obydwie oceny.

  • W przypadku, gdy uczeń otrzyma negatywną ocenę z kartkówki, testu bądź sprawdzianu wagi mniejszej niż 4, ta ocena  nie musi być poprawiana. W takim wypadku decyduje nauczyciel czy należy i czy można poprawić ocenę.

  • Uczeń musi uzyskać ocenę ze wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy i umiejętności.


  • Diagnozy,  zadania domowe oraz oceny mające wagę 1 nie podlegają poprawie.

 

 

Ustalenia dotyczące nieprzygotowań do zajeć edukacyjnych

 

  • Uczeń ma prawo zgłosić jedno nieprzygotowanie w ciągu okresu(zgłaszane w trakcie sprawdzania listy obecności przez nauczyciela lub na początku zajęć). 

  • Nieprzygotowanie, które zgłasza uczeń jest odnotowywane w dzienniku.

  • Za nieprzygotowanie uważa się nieopanowanie materiału z trzech ostatnich zajęć edukacyjnych, brak pracy domowej, brak podręcznika lub brak zeszytu ucznia.

  • W przypadku, gdy uczeń nie zgłosi nauczycielowi nieprzygotowania, może zostać spytany i otrzyma ocenę adekwatną do stanu posiadanej wiedzy.

  • W przypadku zatajenia braku pracy domowej uczeń otrzyma ocenę niedostateczną.

  • W przypadku dłuższej nieobecności ucznia na zajęciach (np. z powodu pobytu w szpitalu) może on być nieprzygotowany (nawet jeśli wykorzystał „nieprzygotowanie”), ale jest zobowiązany do niezwłocznego uzupełnienia przerobionego na zajęciach materiału. W przypadku jednorazowej nieobecności na ostatnich zajęciach uczeń zobowiązany jest przygotować się do lekcji, tak jak każdy inny uczeń obecny na ostatniej lekcji.

  • Gdy uczeń wykorzysta swoje prawo do nieprzygotowania w okresie, za każde następne otrzymuje ocenę niedostateczną.

 

 

Szczególne kwestie dotyczące oceniania i ocen

 

  • Uczeń może otrzymać ocenę na zajęciach edukacyjnych za pracę na lekcji (indywidualną, w parach bądź grupach) w wyznaczonym przez nauczyciela czasie. Jeżeli uczeń nie wykona zadanych przez nauczyciela zadań może uzyskać ocenę niedostateczną.

  • Uczeń musi uzyskać ocenę ze wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy i umiejętności.

  • Jeżeli uczeń otrzyma ocenę niedostateczną na pierwszy okres, ma obowiązek zaliczyć materiał gramatyczno-leksykalno-komunikacyjny z pierwszego okresu   najdalej dwa tygodnie po zakończeniu ferii zimowych.

  • Oceniając wiedzę i umiejętności uczniów nauczyciel uwzględnia zalecenia opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli taką uczeń dostarczył.

  • Ocenie podlega również zeszyt ucznia. Nauczyciel ma prawo sprawdzić  zeszyt ucznia w czasie odpowiednim dla nauczyciela. Jeżeli uczeń nie posiada zeszytu otrzymuję ocenę niedostateczną.

  • Za udział w szkolnych i pozaszkolnych konkursach językowych uczeń zostaje nagrodzony oceną bardzo dobrą lub celującą.

  • Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione prace pisemne wyłącznie uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą otrzymać do wglądu  do końca danego roku szkolnego (tj. do 31 sierpnia). Uczeń i jego rodzice nie mogą jednak prac kserować, fotografować ani wynosić ich poza szkołę. 

 

 PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO PODCZAS NAUCZANIA ZDALNEGO

 

Realizacja podstawy programowej będzie się odbywać w oparciu o podręcznik, wybrane strony internetowe, e-podręcznik wydawnictwa Oxford oraz materiały przygotowane przez nauczyciela.

Uczeń otrzymuje od nauczyciela drogą elektroniczną materiały konieczne
do realizacji i utrwalenia tematu lekcji (karty pracy, linki do stron WWW, prezentacje itd.)

Uczeń powinien uczestniczyć w prowadzonych przez nauczyciela zajęciach on-line

(za pośrednictwem Messengera, platformy moodle, zoom lub innej wskazanej przez nauczyciela i dostępnej dla ucznia).

Obowiązkiem ucznia jest prowadzić zeszyt przedmiotowy i robić na bieżąco notatki
z lekcji oraz zadania domowe.

Na czas zdalnego nauczania  ocenie z języka angielskiego podlegać będą:

<!--[if !supportLists]-->-        <!--[endif]-->Sprawdziany działowe – z wagą 4

<!--[if !supportLists]-->-        <!--[endif]-->Sprawdziany gramatyczne – z wagą 3

<!--[if !supportLists]-->-        <!--[endif]-->Odpowiedź ustna – z wagą 3

<!--[if !supportLists]-->-        <!--[endif]-->Odpowiedź ustna z zestawu maturalnego -  z wagą 4

<!--[if !supportLists]-->-        <!--[endif]-->Prezentacja - z wagą 2

<!--[if !supportLists]-->-        <!--[endif]-->Pisanie - z wagą 2

<!--[if !supportLists]-->-        <!--[endif]-->Prace domowe z wagą 1 - wykonane przez ucznia i przesłane do nauczyciela
w wyznaczonym terminie drogą elektroniczną,

<!--[if !supportLists]-->-        <!--[endif]-->Aktywność –z wagą 1- wykazywana podczas lekcji on-line zarówno w formie  przekazu video na żywo jak też w formie odpowiedzi kierowanych do nauczyciela z wykorzystaniem  drogi elektronicznej.

Ocenianie poszczególnych prac pisemnych (ćwiczenia domowe, wypracowania, prezentacje itp.) będzie się odbywać na bieżąco, w terminie ustalonym wspólnie przez nauczyciela i uczniów.

 

W związku z trudnościami organizacyjnymi związanymi ze zdalnym nauczaniem w roku szkolnym 2019/2020 prace kontrolne dla uczniów klas pierwszych i drugich się nie odbędą.

W przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy pisemnej uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Może poprawić ją po ustaleniu terminu z nauczycielem

Uczeń ma możliwość poprawy każdej niesatysfakcjonującej go oceny  w ciągu tygodnia od jej otrzymania. Nauczyciel określa termin i formę poprawy.

Uczeń nie uczestniczący w zajęciach zdalnych, po zgłoszeniu nauczycielowi (usprawiedliwieniu braku aktywności zajęciach) powinien uzupełnić powstałe zaległości.

Unikanie odpowiedzi na zajęciach zdalnych skutkuje uzyskaniem oceny niedostatecznej przez ucznia.

Uczniowi, który nie poda uzasadnionej przyczyny nieobecności na sprawdzianie/kartkówce/pracy kontrolnej w I terminie  nie przysługuje prawo do zaliczenia tej pracy w II terminie.

 W procesie oceniania w czasie nauki zdalnej uwzględniane są następujące obszary: indywidualne predyspozycje i możliwości ucznia w opanowaniu materiału edukacyjnego, możliwości dostępu do sprzętu elektronicznego w środowisku domowym ucznia,  stopień zaangażowania ucznia i wkład pracy w procesie zdobywania wiadomości i umiejętności.  

We wszystkich kwestiach nie ujętych w powyższych punktach obowiązują odpowiednie zapisy a rozstrzygający jest Statut Szkoły.

Przedmiotowe Zasady Oceniania z języków obcych zostały zaakceptowane przez członków Przedmiotowego Zespołu Języków Obcych.

 

 

 

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO 

W KLASACH TECHNIKUM

W ZESPOLE SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

W BUSKU - ZDROJU

rok szkolny 2023/2024

 

Wstęp

Przedmiotowe Zasady Oceniania (PZO) z języka angielskiego mają na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia i został opracowany w oparciu o  Statut Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Busku - Zdroju.

PZO z języków obcych w klasach technikum zawiera:

formy oceniania postępów uczniów;

formy pracy ucznia na zajęciach szkolnych i poza szkołą;

skalę oceniania;

kryteria oceniania obejmujące zakres umiejętności ucznia na poszczególne oceny cząstkowe;

tryb poprawiania ocen;

ustalenia dotyczące nieprzygotowań do zajęć edukacyjnych;

szczególne kwestie dotyczące oceniania i ocen;

zasady zdalnego nauczania.

 

 

Formy oceniania postępów uczniów

 

Ocenianie postępów uczniów jest dokonywane systematycznie i przyjmuje następujące formy:

  • sprawdziany (prace klasowe) obejmujące materiał gramatyczno-leksykalno-komunikacyjny z działów tematycznych tzw. unitów lub ich części (w przypadku, gdy dany unit jest zbyt obszerny); sprawdziany są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem; uczniowie są informowani o rodzaju i zakresie sprawdzanych umiejętności;

  • w przypadku nieobecności ucznia ma on obowiązek zaliczyć sprawdzian w ciągu dwóch tygodni od momentu powrotu do szkoły; ,

  • uczeń winien poznać wyniki sprawdzianu w ciągu dwóch tygodni od daty jego pisania;

  • krótkie formy pisemne (kartkówki) obejmujące materiał z 1,2 lub bieżących zajęć edukacyjnych; celem kartkówek jest głównie sprawdzenie opanowania materiału leksykalnego (słownictwa);

  • testy obejmujące materiał gramatyczno-leksykalno-komunikacyjny oraz sprawdzające trzy umiejętności uczniów (słuchanie, czytanie, pisanie)
    z danego działu tematycznego tzw. unitu lub z kilku takich działów (np. test ewaluacyjny sprawdzający wiedzę i zakres umiejętności ucznia na koniec semestru);

  • odpowiedzi ustne obejmujące materiał z trzech ostatnich zajęć edukacyjnych lub danej tematyki; celem odpowiedzi ustnych jest sprawdzian opanowania materiału leksykalnego (słownictwo) lub poziomu umiejętności komunikacyjnych ucznia (tzn. reagowania na pytania nauczyciela: udzielania odpowiedzi, stawiania pytań, uzyskiwania i udzielania informacji, relacjonowania, negocjowania); odpowiedzi ustne mają formę krótkich dialogów sytuacyjnych pomiędzy uczniem a nauczycielem lub dłuższej wypowiedzi ustnej ucznia;

  • prace pisemne (wypracowania) na zadany przez nauczyciela temat; nauczyciel może wymagać również, aby uczeń potrafił się wypowiedzieć ustnie na dany temat;

  • testy sprawdzające umiejętności rozumienia ze słuchu oraz tekstu czytanego przeprowadzane głównie w klasach maturalnych;

  • prace domowe 

  • aktywność aktywność ucznia może być oceniana podczas każdej godziny lekcyjnej- za zgłaszanie się ucznia w trakcie zajęć, szczególne zaangażowanie w naukę czy realizację zadań uczeń otrzymuje odpowiednią ocenę z aktywności (waga 1)

 

 

Skala oceniania

W przypadku sprawdzianów (prac klasowych), krótkich form pisemnych (kartkówek), testów oraz testów sprawdzających umiejętności rozumienia ze słuchu oraz tekstu czytanego lub innych obowiązuje sześciostopniowa skala oceniania zgodna z WZO szkoły:

 

OCENA CELUJĄCY - 6  

OCENA BARDZO DOBRY - 5  

OCENA DOBRY - 4                          

OCENA DOSTATECZNY - 3   

OCENA DOPUSZCZAJĄCY - 2

OCENA NIEDOSTATECZNY - 1       

 

  • Taka sama skala oceniania obowiązuje w przypadku odpowiedzi ustnej
    z materiału leksykalnego przy czym brana jest pod uwagę wymowa poszczególnych słów, a nie ich pisownia. W przypadku dłuższych wypowiedzi ustnych kładzie się większy nacisk na płynność wypowiedzi
    i poprawność wymowy aniżeli na poprawność gramatyczną.

 

  • W przypadku oceny prac pisemnych (wypracowań) brana jest po uwagę poprawność językowa, bogactwo językowe, treść oraz forma.

 

  • W przypadku oceny graficznych prac domowych (projektów) brana jest pod uwagę pomysłowość, kreatywność oraz estetyka pracy.

 

  • Przy ocenianiu nie stosuje się znaków „+” oraz „-”.

 

Wprowadza się znaki:

- nb”–nieobecność na planowanej, obowiązkowej formie sprawdzenia umiejętności i wiadomości,

- “np” – zgłoszenie braku przygotowania do lekcji.

 

 

Kryteria oceniania obejmujące zakres umiejętności ucznia na poszczególne oceny cząstkowe

Ocenianie cząstkowe odbywa się według następującej skali:                                                 

 

           Skala procentowa

 

Ocena

 100%  

6

99-90%

5

89-71%

4

70-56%

3

55-41%

2

40-0%

1

 

 

 

Sposób wystawiania oceny śródrocznej i rocznej:

Ocena śródroczna i ocena roczna wystawiane są zgodnie z zasadami zawartymi w Statucie Szkoły. 

Każda ocena ma swoją wagę.

Ocena za:

 

prace domowe, aktywność ma wagę 1

kartkówki mają wagę 1 lub 2 w zależności od stopnia trudności materiału; odpowiednią wagę ustala nauczyciel

odpowiedzi ustne mają wagę 3

sprawdziany gramatyczne mają wagę 3

formy pisemne mają wagę 2

odpowiedzi ustne typu maturalnego mają wagę 4

sprawdziany, prace klasowe, testy (na mocy pracy klasowej) mają wagę 4

poprawa sprawdzianu ma wagę 6

prace kontrolne (oceny z matur próbnych) mają wagę 6

 

  • Zakwalifikowanie się do etapu wojewódzkiego konkursu przedmiotowego powoduje otrzymanie oceny celującej.

  • Uczeń może otrzymać ocenę celującą za odpowiedź ustną i prace pisemne z wyłączeniem kartkówek. 

  • Przy 1 godzinie tygodniowo uczeń powinien uzyskać minimum 3 oceny różnej wagi.

  • Przy 2 i więcej godzinach tygodniowo powinien uzyskać minimum 5 ocen różnej wagi.

Oceny śródroczne i roczne określa następująca skala uzyskana ze średniej wszystkich ocen:

Ocena niedostateczny – 0 - 1,69

Ocena dopuszczający – 1,7 - 2,69

Ocena dostateczny – 2,7 - 3,69

Ocena dobry – 3,7 - 4,69

Ocena bardzo dobry – 4,7- 5,19

Ocena celujący – 5,2 - 6,0

 SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY

W każdym okresie uczeń uzyskuje oceny cząstkowe za poszczególne umiejętności: mówienie, czytanie, słuchanie i pisanie. Ocenianie ucznia przyjmuje powyżej wymienione formy. Na podstawie ocen cząstkowych nauczyciel wystawia oceny śródroczne i roczne. Nauczyciel stosuje następujące kryteria:

 KLASA I        userfiles/file/pzo%20angielski/WYMAGANIA%20EDUKACYJNE%20I%20TECH.pdf

KLASA II         userfiles/file/pzo%20angielski/WYMAGANIA%20EDUKACYJNE%20II%20TECH.pdf

KLASA III        userfiles/file/pzo%20angielski/WYMAGANIA%20EDUKACYJNE%20III%20TECH.pdf

KLASA IV        userfiles/file/pzo%20angielski/WYMAGANIA%20KL%20IV%20TECH.pdf

KLASA V         userfiles/file/pzo%20angielski/wymagania%20edukacyjne%20V%20TECH.pdf

 

 

Tryb poprawiania ocen

 

  • Ze sprawdzianu wagi 4 uczeń może poprawić każdą ocenę w ciągu 14 dni roboczych od momentu podania do wiadomości ucznia, jaką ocenę otrzymał itp. lub powrotu do szkoły po chorobie.

Poprawa sprawdzianu ma wagę 6; do dziennika wpisuje się obydwie oceny.

  • Każdy uczeń, który napisał sprawdzian na ocenę niesatysfakcjonującą go, może ją poprawić w II terminie razem z osobami, które poprawiają oceny niedostateczne. Poprawa jest dobrowolna i odbywa się w ciągu dwóch tygodni od dnia podania informacji o ocenach. Uczeń poprawia ocenę tylko raz, a do wyliczenia średniej ważonej (jako oceny śródrocznej, rocznej) bierze się pod uwagę obydwie oceny.

  • W przypadku, gdy uczeń otrzyma negatywną ocenę z kartkówki, testu bądź sprawdzianu wagi mniejszej niż 4, ta ocena  nie musi być poprawiana. W takim wypadku decyduje nauczyciel czy należy i czy można poprawić ocenę.

    Uczeń musi uzyskać ocenę ze wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy i umiejętności.

  •  

    Diagnozy, odpowiedzi ustne, zadania domowe oraz oceny mające wagę 1 nie podlegają poprawie.

 

 

Ustalenia dotyczące nieprzygotowań do zajeć edukacyjnych

 

  • Uczeń ma prawo zgłosić jedno nieprzygotowania w ciągu okresu (zgłaszane w trakcie sprawdzania listy obecności przez nauczyciela lub na początku zajęć). 

  • Nieprzygotowanie, które zgłasza uczeń jest odnotowywane w dzienniku.

  • Za nieprzygotowanie uważa się nieopanowanie materiału z trzech ostatnich zajęć edukacyjnych, brak pracy domowej, brak podręcznika lub brak zeszytu ucznia.

  • W przypadku, gdy uczeń nie zgłosi nauczycielowi nieprzygotowania, może zostać spytany i otrzyma ocenę adekwatną do stanu posiadanej wiedzy.

  • W przypadku zatajenia braku pracy domowej uczeń otrzyma ocenę niedostateczną.

  • W przypadku dłuższej nieobecności ucznia na zajęciach (np. z powodu pobytu w szpitalu) może on być nieprzygotowany (nawet jeśli wykorzystał „nieprzygotowanie”), ale jest zobowiązany do niezwłocznego uzupełnienia przerobionego na zajęciach materiału. W przypadku jednorazowej nieobecności na ostatnich zajęciach uczeń zobowiązany jest przygotować się do lekcji, tak jak każdy inny uczeń obecny na ostatniej lekcji.

  • Gdy uczeń wykorzysta swoje prawo do nieprzygotowania w okresie, za każde następne otrzymuje ocenę niedostateczną

 

 

Szczególne kwestie dotyczące oceniania i ocen

 

  • Uczeń może otrzymać ocenę na zajęciach edukacyjnych za pracę na lekcji (indywidualną, w parach bądź grupach) w wyznaczonym przez nauczyciela czasie. Jeżeli uczeń nie wykona zadanych przez nauczyciela zadań może uzyskać ocenę niedostateczną.

  • Uczeń musi uzyskać ocenę ze wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy i umiejętności.

  • Jeżeli uczeń otrzyma ocenę niedostateczną na pierwszy okres, ma obowiązek zaliczyć materiał gramatyczno-leksykalno-komunikacyjny z pierwszego okresu najdalej dwa tygodnie po zakończeniu ferii zimowych.

  • Oceniając wiedzę i umiejętności uczniów nauczyciel uwzględnia zalecenia opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli taką uczeń dostarczył.

  • Ocenie podlega również zeszyt ucznia. Nauczyciel ma prawo sprawdzić  zeszyt ucznia w czasie odpowiednim dla nauczyciela. Jeżeli uczeń nie posiada zeszytu otrzymuję ocenę niedostateczną.

  • Za udział w szkolnych i pozaszkolnych konkursach językowych uczeń zostaje nagrodzony oceną bardzo dobrą lub celującą.

  • Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione prace pisemne wyłącznie uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą otrzymać do wglądu  do końca danego roku szkolnego (tj. do 31 sierpnia). Uczeń i jego rodzice nie mogą jednak prac kserować, fotografować ani wynosić ich poza szkołę. 

  •  

 

 PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO PODCZAS NAUCZANIA ZDALNEGO

 

Realizacja podstawy programowej będzie się odbywać w oparciu o podręcznik, wybrane strony internetowe, e-podręcznik wydawnictwa Oxford oraz materiały przygotowane przez nauczyciela.

Uczeń otrzymuje od nauczyciela drogą elektroniczną materiały konieczne
do realizacji i utrwalenia tematu lekcji (karty pracy, linki do stron WWW, prezentacje itd.)

Uczeń powinien uczestniczyć w prowadzonych przez nauczyciela zajęciach on-line

(za pośrednictwem Messengera, platformy moodle, zoom lub innej wskazanej przez nauczyciela i dostępnej dla ucznia).

Obowiązkiem ucznia jest prowadzić zeszyt przedmiotowy i robić na bieżąco notatki
z lekcji oraz zadania domowe.

Na czas zdalnego nauczania  ocenie z języka angielskiego podlegać będą:

-        Sprawdziany działowe – z wagą 4

-        Sprawdziany gramatyczne – z wagą 3

-        Odpowiedź ustna – z wagą 3

-        Odpowiedź ustna z zestawu maturalnego -  z wagą 4

-        Prezentacja - z wagą 2

-        Pisanie - z wagą 2

-        Prace domowe z wagą 1 - wykonane przez ucznia i przesłane do nauczyciela
w wyznaczonym terminie drogą elektroniczną,

-        Aktywność –z wagą 1- wykazywana podczas lekcji on-line zarówno w formie  przekazu video na żywo jak też w formie odpowiedzi kierowanych do nauczyciela z wykorzystaniem  drogi elektronicznej.

 

Ocenianie poszczególnych prac pisemnych (ćwiczenia domowe, wypracowania, prezentacje itp.) będzie się odbywać na bieżąco, w terminie ustalonym wspólnie przez nauczyciela i uczniów.

 

W związku z trudnościami organizacyjnymi związanymi ze zdalnym nauczaniem w roku szkolnym 2019/2020 prace kontrolne dla uczniów klas pierwszych i drugich się nie odbędą.

W przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy pisemnej uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Może poprawić ją po ustaleniu terminu z nauczycielem

Uczeń ma możliwość poprawy każdej niesatysfakcjonującej go oceny  w ciągu tygodnia od jej otrzymania. Nauczyciel określa termin i formę poprawy.

Uczeń nie uczestniczący w zajęciach zdalnych, po zgłoszeniu nauczycielowi (usprawiedliwieniu braku aktywności zajęciach) powinien uzupełnić powstałe zaległości.

Unikanie odpowiedzi na zajęciach zdalnych skutkuje uzyskaniem oceny niedostatecznej przez ucznia.

Uczniowi, który nie poda uzasadnionej przyczyny nieobecności na sprawdzianie/kartkówce/pracy kontrolnej w I terminie  nie przysługuje prawo do zaliczenia tej pracy w II terminie.

 W procesie oceniania w czasie nauki zdalnej uwzględniane są następujące obszary: indywidualne predyspozycje i możliwości ucznia w opanowaniu materiału edukacyjnego, możliwości dostępu do sprzętu elektronicznego w środowisku domowym ucznia,  stopień zaangażowania ucznia i wkład pracy w procesie zdobywania wiadomości i umiejętności.  

We wszystkich kwestiach nie ujętych w powyższych punktach obowiązują odpowiednie zapisy a rozstrzygający jest Statut Szkoły.

 

Przedmiotowe Zasady Oceniania z języków obcych zostały zaakceptowane przez członków Przedmiotowego Zespołu Języków Obcych.

 

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO 

W SZKOLE BRANŻOWEJ

W ZESPOLE SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

W BUSKU - ZDROJU

rok szkolny 2023/2024

 

Wstęp

Przedmiotowe Zasady Oceniania (PZO) z języka angielskiego mają na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia i został opracowany w oparciu o  Statut Zespołu Szkół ponadpodstawowych w Busku - Zdroju.

PZO z języków obcych w szkole branżowej zawiera:

formy oceniania postępów uczniów;

formy pracy ucznia na zajęciach szkolnych i poza szkołą;

skalę oceniania;

kryteria oceniania obejmujące zakres umiejętności ucznia na poszczególne oceny cząstkowe;

tryb poprawiania ocen;

ustalenia dotyczące nieprzygotowań do zajęć edukacyjnych;

szczególne kwestie dotyczące oceniania i ocen;

zasady zdalnego nauczania.

 

 

Formy oceniania postępów uczniów

 

Ocenianie postępów uczniów jest dokonywane systematycznie i przyjmuje następujące formy:

  • sprawdziany (prace klasowe) obejmujące materiał gramatyczno-leksykalno-komunikacyjny z działów tematycznych tzw. unitów lub ich części (w przypadku, gdy dany unit jest zbyt obszerny); sprawdziany są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem; uczniowie są informowani o rodzaju i zakresie sprawdzanych umiejętności;

  • w przypadku nieobecności ucznia ma on obowiązek zaliczyć sprawdzian w ciągu dwóch tygodni od momentu powrotu do szkoły; ,

  • uczeń winien poznać wyniki sprawdzianu w ciągu dwóch tygodni od daty jego pisania;

  • krótkie formy pisemne (kartkówki) obejmujące materiał z 1,2 lub bieżących  zajęć edukacyjnych; celem kartkówek jest głównie sprawdzenie opanowania materiału leksykalnego (słownictwa);

  • odpowiedzi ustne obejmujące materiał z trzech ostatnich zajęć edukacyjnych lub danej tematyki; celem odpowiedzi ustnych jest sprawdzian opanowania materiału leksykalnego (słownictwo) lub poziomu umiejętności komunikacyjnych ucznia (tzn. reagowania na pytania nauczyciela: udzielania odpowiedzi, stawiania pytań, uzyskiwania i udzielania informacji, relacjonowania, negocjowania); odpowiedzi ustne mają formę krótkich dialogów sytuacyjnych pomiędzy uczniem a nauczycielem lub dłuższej wypowiedzi ustnej ucznia;

  • prace domowe

  • aktywność aktywność ucznia może być oceniana podczas każdej godziny lekcyjnej- za zgłaszanie się ucznia w trakcie zajęć, szczególne zaangażowanie w naukę czy realizację zadań uczeń otrzymuje odpowiednią ocenę z aktywności (waga 1)

 

Skala oceniania

W przypadku sprawdzianów (prac klasowych), krótkich form pisemnych (kartkówek), testów oraz testów sprawdzających umiejętności rozumienia ze słuchu oraz tekstu czytanego lub innych obowiązuje sześciostopniowa skala oceniania zgodna z WZO szkoły:

 

OCENA CELUJĄCY - 6  

OCENA BARDZO DOBRY - 5  

OCENA DOBRY - 4                          

OCENA DOSTATECZNY - 3   

OCENA DOPUSZCZAJĄCY - 2

OCENA NIEDOSTATECZNY - 1       

 

  • Taka sama skala oceniania obowiązuje w przypadku odpowiedzi ustnej
    z materiału leksykalnego przy czym brana jest pod uwagę wymowa poszczególnych słów, a nie ich pisownia. W przypadku dłuższych wypowiedzi ustnych kładzie się większy nacisk na płynność wypowiedzi
    i poprawność wymowy aniżeli na poprawność gramatyczną.

 

  • W przypadku oceny prac pisemnych (wypracowań) brana jest po uwagę poprawność językowa, bogactwo językowe, treść oraz forma.

 

  • W przypadku oceny graficznych prac domowych (projektów) brana jest pod uwagę pomysłowość, kreatywność oraz estetyka pracy.

 

  • Przy ocenianiu nie stosuje się znaków „+” oraz „-”.

 

Wprowadza się znaki:

- nb”–nieobecność na planowanej, obowiązkowej formie sprawdzenia umiejętności i wiadomości,

- “np” – zgłoszenie braku przygotowania do lekcji.

 

 

Kryteria oceniania obejmujące zakres umiejętności ucznia na poszczególne oceny cząstkowe

Ocenianie cząstkowe odbywa się według następującej skali:                                                 

 

           Skala procentowa

 

Ocena

 100%

6

99-90%

5

89-71%

4

70-56%

3

55-41%

2

40-0%

1

 

 

 

Sposób wystawiania oceny śródrocznej i rocznej:

Ocena śródroczna i ocena roczna wystawiane są zgodnie z zasadami zawartymi w Statucie Szkoły. 

Każda ocena ma swoją wagę.

Ocena za:

prace domowe, aktywność ma wagę 1

kartkówki mają wagę 1 lub 2 w zależności od stopnia trudności materiału; odpowiednią wagę ustala nauczyciel

odpowiedzi ustne mają wagę 3

sprawdziany gramatyczne mają wagę 3

sprawdziany, prace klasowe, testy (na mocy pracy klasowej) mają wagę 4

poprawa sprawdzianu ma wagę 6

  

  • Zakwalifikowanie się do etapu wojewódzkiego konkursu przedmiotowego powoduje otrzymanie oceny celującej.

  • Uczeń może otrzymać ocenę celującą za odpowiedź ustną i prace pisemne z wyłączeniem kartkówek. 

  • Przy 1 godzinie tygodniowo uczeń powinien uzyskać minimum 3 oceny różnej wagi.

  • Przy 2 i więcej godzinach tygodniowo powinien uzyskać minimum 5 ocen różnej wagi.

Oceny śródroczne i roczne określa następująca skala uzyskana ze średniej wszystkich ocen:

Ocena niedostateczny – 0 - 1,69

Ocena dopuszczający – 1,7 - 2,69

Ocena dostateczny – 2,7 - 3,69

Ocena dobry – 3,7 - 4,69

Ocena bardzo dobry – 4,7- 5,19

Ocena celujący – 5,2 - 6,0

 SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY

W każdym okresie uczeń uzyskuje oceny cząstkowe za poszczególne umiejętności: mówienie, czytanie, słuchanie i pisanie. Ocenianie ucznia przyjmuje powyżej wymienione formy. Na podstawie ocen cząstkowych nauczyciel wystawia oceny śródroczne i roczne. Nauczyciel stosuje następujące kryteria:

 

 KLASA I       userfiles/file/pzo%20angielski/WYMAGANIA%20EDUKACYJNE%20%20I%20BRAN%C5%BB.pdf

KLASA II       userfiles/file/pzo%20angielski/WYMAGANIA%20EDUKACYJNE%20II%20BRAN%C5%BB.pdf

KLASA III      userfiles/file/pzo%20angielski/WYMAGANIA%20EDUKACYJNE%20%20III%20BRAN%C5%BB.pdf

 

 

Tryb poprawiania ocen

 

  • Ze sprawdzianu wagi 4 uczeń może poprawić każdą ocenę w ciągu 14 dni roboczych od momentu podania do wiadomości ucznia, jaką ocenę otrzymał itp. lub powrotu do szkoły po chorobie.

Poprawa sprawdzianu ma wagę 6; do dziennika wpisuje się obydwie oceny.

  • Każdy uczeń, który napisał sprawdzian na ocenę niesatysfakcjonującą go, może ją poprawić w II terminie razem z osobami, które poprawiają oceny niedostateczne. Poprawa jest dobrowolna i odbywa się w ciągu dwóch tygodni od dnia podania informacji o ocenach. Uczeń poprawia ocenę tylko raz, a do wyliczenia średniej ważonej (jako oceny śródrocznej, rocznej) bierze się pod uwagę obydwie oceny.

  • W przypadku, gdy uczeń otrzyma negatywną ocenę z kartkówki, testu bądź sprawdzianu wagi mniejszej niż 4, ta ocena  nie musi być poprawiana. W takim wypadku decyduje nauczyciel czy należy i czy można poprawić ocenę.

    Uczeń musi uzyskać ocenę ze wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy i umiejętności.


  •  Zadania domowe oraz oceny mające wagę 1 nie podlegają poprawie.

 

 

Ustalenia dotyczące nieprzygotowań do zajeć edukacyjnych

 

  • Uczeń ma prawo zgłosić jedno nieprzygotowania w ciągu okresu(zgłaszane w trakcie sprawdzania listy obecności przez nauczyciela lub na początku zajęć). 

  • Nieprzygotowanie, które zgłasza uczeń jest odnotowywane w dzienniku.

  • Za nieprzygotowanie uważa się nieopanowanie materiału z trzech ostatnich zajęć edukacyjnych, brak pracy domowej, brak podręcznika lub brak zeszytu ucznia.

  • W przypadku, gdy uczeń nie zgłosi nauczycielowi nieprzygotowania, może zostać spytany i otrzyma ocenę adekwatną do stanu posiadanej wiedzy.

  • W przypadku dłuższej nieobecności ucznia na zajęciach (np. z powodu pobytu w szpitalu) może on być nieprzygotowany (nawet jeśli wykorzystał „nieprzygotowanie”), ale jest zobowiązany do niezwłocznego uzupełnienia przerobionego na zajęciach materiału. W przypadku jednorazowej nieobecności na ostatnich zajęciach uczeń zobowiązany jest przygotować się do lekcji, tak jak każdy inny uczeń obecny na ostatniej lekcji.

  • Gdy uczeń wykorzysta swoje prawo do nieprzygotowania w okresie, za każde następne otrzymuje ocenę niedostateczną

 

 

Szczególne kwestie dotyczące oceniania i ocen

 

  • Uczeń może otrzymać ocenę na zajęciach edukacyjnych za pracę na lekcji (indywidualną, w parach bądź grupach) w wyznaczonym przez nauczyciela czasie. Jeżeli uczeń nie wykona zadanych przez nauczyciela zadań może uzyskać ocenę niedostateczną.

  • Uczeń musi uzyskać ocenę ze wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy i umiejętności.

  • Oceniając wiedzę i umiejętności uczniów nauczyciel uwzględnia zalecenia opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli taką uczeń dostarczył.

  • Ocenie podlega również zeszyt ucznia. Nauczyciel ma prawo sprawdzić  zeszyt ucznia w czasie odpowiednim dla nauczyciela. Jeżeli uczeń nie posiada zeszytu otrzymuję ocenę niedostateczną.

  • Za udział w szkolnych i pozaszkolnych konkursach językowych uczeń zostaje nagrodzony oceną bardzo dobrą lub celującą.

  • Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione prace pisemne wyłącznie uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą otrzymać do wglądu  do końca danego roku szkolnego (tj. do 31 sierpnia). Uczeń i jego rodzice nie mogą jednak prac kserować, fotografować ani wynosić ich poza szkołę. 

  •  

 

 PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO PODCZAS NAUCZANIA ZDALNEGO

 

Realizacja podstawy programowej będzie się odbywać w oparciu o podręcznik, wybrane strony internetowe, e-podręcznik wydawnictwa Oxford oraz materiały przygotowane przez nauczyciela.

Uczeń otrzymuje od nauczyciela drogą elektroniczną materiały konieczne
do realizacji i utrwalenia tematu lekcji (karty pracy, linki do stron WWW, prezentacje itd.)

Uczeń powinien uczestniczyć w prowadzonych przez nauczyciela zajęciach on-line

(za pośrednictwem Messengera, platformy moodle, zoom lub innej wskazanej przez nauczyciela i dostępnej dla ucznia).

Obowiązkiem ucznia jest prowadzić zeszyt przedmiotowy i robić na bieżąco notatki
z lekcji oraz zadania domowe.

Na czas zdalnego nauczania  ocenie z języka angielskiego podlegać będą:

-        Sprawdziany działowe – z wagą 4

-        Odpowiedź ustna – z wagą 3

-        Prace domowe z wagą 1 - wykonane przez ucznia i przesłane do nauczyciela
w wyznaczonym terminie drogą elektroniczną,

-        Aktywność –z wagą 1- wykazywana podczas lekcji on-line zarówno w formie  przekazu video na żywo jak też w formie odpowiedzi kierowanych do nauczyciela z wykorzystaniem  drogi elektronicznej.

Ocenianie poszczególnych prac pisemnych (ćwiczenia domowe, wypracowania, prezentacje itp.) będzie się odbywać na bieżąco, w terminie ustalonym wspólnie przez nauczyciela i uczniów.

 

W przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy pisemnej uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Może poprawić ją po ustaleniu terminu z nauczycielem

Uczeń ma możliwość poprawy każdej niesatysfakcjonującej go oceny  w ciągu tygodnia od jej otrzymania. Nauczyciel określa termin i formę poprawy.

Uczeń nie uczestniczący w zajęciach zdalnych, po zgłoszeniu nauczycielowi (usprawiedliwieniu braku aktywności zajęciach) powinien uzupełnić powstałe zaległości.

Unikanie odpowiedzi na zajęciach zdalnych skutkuje uzyskaniem oceny niedostatecznej przez ucznia.

Uczniowi, który nie poda uzasadnionej przyczyny nieobecności na sprawdzianie/kartkówce/pracy kontrolnej w I terminie  nie przysługuje prawo do zaliczenia tej pracy w II terminie.

 W procesie oceniania w czasie nauki zdalnej uwzględniane są następujące obszary: indywidualne predyspozycje i możliwości ucznia w opanowaniu materiału edukacyjnego, możliwości dostępu do sprzętu elektronicznego w środowisku domowym ucznia,  stopień zaangażowania ucznia i wkład pracy w procesie zdobywania wiadomości i umiejętności.  

We wszystkich kwestiach nie ujętych w powyższych punktach obowiązują odpowiednie zapisy a rozstrzygający jest Statut Szkoły.

 

Przedmiotowe Zasady Oceniania z języków obcych zostały zaakceptowane przez członków Przedmiotowego Zespołu Języków Obcych.

 

 

------

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO ZAWODOWEGO

W KLASACH TECHNIKUM


W ZESPOLE SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH


W BUSKU - ZDROJU

rok szkolny 2023/2024

 

Wstęp

Przedmiotowe Zasady Oceniania (PZO) z języka angielskiego mają na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia i został opracowany w oparciu o Statut Zespołu Szkół ponadpodstawowych w Busku - Zdroju.

PZO z języka angielskiego zawodowego w klasach technikum zawiera:

formy oceniania postępów uczniów;

formy pracy ucznia na zajęciach szkolnych i poza szkołą;

skalę oceniania;

kryteria oceniania obejmujące zakres umiejętności ucznia na poszczególne oceny cząstkowe;

tryb poprawiania ocen;

ustalenia dotyczące nieprzygotowań do zajęć edukacyjnych;

szczególne kwestie dotyczące oceniania i ocen;

zasady zdalnego nauczania.

 

 

Formy oceniania postępów uczniów

 

Ocenianie postępów uczniów jest dokonywane systematycznie i przyjmuje następujące formy:

  • sprawdziany (prace klasowe) obejmujące materiał gramatyczno-leksykalno-komunikacyjny z działów tematycznych tzw. unitów lub ich części (w przypadku, gdy dany unit jest zbyt obszerny); sprawdziany są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem; uczniowie są informowani o rodzaju i zakresie sprawdzanych umiejętności;

  • w przypadku nieobecności ucznia ma on obowiązek zaliczyć sprawdzian w ciągu dwóch tygodni od momentu powrotu do szkoły; ,

  • uczeń winien poznać wyniki sprawdzianu w ciągu dwóch tygodni od daty jego pisania;

  • krótkie formy pisemne (kartkówki) obejmujące materiał z 1 ,2 lub bieżących zajęć edukacyjnych; celem kartkówek jest głównie sprawdzenie opanowania materiału leksykalnego (słownictwa);

  • odpowiedzi ustne obejmujące materiał z trzech ostatnich zajęć edukacyjnych lub danej tematyki; celem odpowiedzi ustnych jest sprawdzian opanowania materiału leksykalnego (słownictwo) lub poziomu umiejętności komunikacyjnych ucznia (tzn. reagowania na pytania nauczyciela: udzielania odpowiedzi, stawiania pytań, uzyskiwania i udzielania informacji, relacjonowania, negocjowania); odpowiedzi ustne mają formę krótkich dialogów sytuacyjnych pomiędzy uczniem a nauczycielem lub dłuższej wypowiedzi ustnej ucznia;

  • prace pisemne (wypracowania) na zadany przez nauczyciela temat; nauczyciel może wymagać również, aby uczeń potrafił się wypowiedzieć ustnie na dany temat;

  • prace domowe 

  • aktywność aktywność ucznia może być oceniana podczas każdej godziny lekcyjnej- za zgłaszanie się ucznia w trakcie zajęć, szczególne zaangażowanie w naukę czy realizację zadań uczeń otrzymuje odpowiednią ocenę z aktywności (waga 1)

 

 

Skala oceniania

W przypadku sprawdzianów (prac klasowych), krótkich form pisemnych (kartkówek), testów oraz testów sprawdzających umiejętności rozumienia ze słuchu oraz tekstu czytanego lub innych obowiązuje sześciostopniowa skala oceniania zgodna z WZO szkoły:

 

OCENA CELUJĄCY - 6  

OCENA BARDZO DOBRY - 5  

OCENA DOBRY - 4                          

OCENA DOSTATECZNY - 3   

OCENA DOPUSZCZAJĄCY - 2

OCENA NIEDOSTATECZNY - 1       

 

  • Taka sama skala oceniania obowiązuje w przypadku odpowiedzi ustnej
    z materiału leksykalnego przy czym brana jest pod uwagę wymowa poszczególnych słów, a nie ich pisownia. W przypadku dłuższych wypowiedzi ustnych kładzie się większy nacisk na płynność wypowiedzi
    i poprawność wymowy aniżeli na poprawność gramatyczną.

 

  • W przypadku oceny prac pisemnych (wypracowań) brana jest po uwagę poprawność językowa, bogactwo językowe, treść oraz forma.

 

  • W przypadku oceny graficznych prac domowych (projektów) brana jest pod uwagę pomysłowość, kreatywność oraz estetyka pracy.

 

  • Przy ocenianiu nie stosuje się znaków „+” oraz „-”.

 

Wprowadza się znaki:

nb”–nieobecność na planowanej, obowiązkowej formie sprawdzenia umiejętności i wiadomości,

- “np” – zgłoszenie braku przygotowania do lekcji.

 

 

Kryteria oceniania obejmujące zakres umiejętności ucznia na poszczególne oceny cząstkowe

Ocenianie cząstkowe odbywa się według następującej skali:                                                 

 

           Skala procentowa

 

Ocena

 100%  

6

99-90%

5

89-71%

4

70-56%

3

55-41%

2

40-0%

1

 

 

 

Sposób wystawiania oceny śródrocznej i rocznej:

Ocena śródroczna i ocena roczna wystawiane są zgodnie z zasadami zawartymi w Statucie Szkoły. 

Każda ocena ma swoją wagę.

Ocena za:

 

prace domowe, aktywność ma wagę 1

kartkówki mają wagę 1 lub 2 w zależności od stopnia trudności materiału; odpowiednią wagę ustala nauczyciel

odpowiedzi ustne mają wagę 3

 formy pisemne mają wagę 2

sprawdziany, prace klasowe, testy (na mocy pracy klasowej) mają wagę 4

poprawa sprawdzianu ma wagę 6

 

  • Zakwalifikowanie się do etapu wojewódzkiego konkursu przedmiotowego powoduje otrzymanie oceny celującej.

  • Uczeń może otrzymać ocenę celującą za odpowiedź ustną i prace pisemne z wyłączeniem kartkówek. 

  • Przy 1 godzinie tygodniowo uczeń powinien uzyskać minimum 3 oceny różnej wagi.

  • Przy 2 i więcej godzinach tygodniowo powinien uzyskać minimum 5 ocen różnej wagi.

Oceny śródroczne i roczne określa następująca skala uzyskana ze średniej wszystkich ocen:

Ocena niedostateczny – 0 - 1,69

Ocena dopuszczający – 1,7 - 2,69

Ocena dostateczny – 2,7 - 3,69

Ocena dobry – 3,7 - 4,69

Ocena bardzo dobry – 4,7- 5,19

Ocena celujący – 5,2 - 6,0

 SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY

W każdym okresie uczeń uzyskuje oceny cząstkowe za poszczególne umiejętności: mówienie, czytanie, słuchanie i pisanie. Ocenianie ucznia przyjmuje powyżej wymienione formy. Na podstawie ocen cząstkowych nauczyciel wystawia oceny śródroczne i roczne. Nauczyciel stosuje następujące kryteria:

HOTELARSTWO         userfiles/file/pzo%20angielski/WYMAGANIA%20EDUKACYJNE%20hotelarstwo.pdf

 

 

Tryb poprawiania ocen

 

  • Ze sprawdzianu wagi 4 uczeń może poprawić każdą ocenę w ciągu 14 dni roboczych od momentu podania do wiadomości ucznia, jaką ocenę otrzymał itp. lub powrotu do szkoły po chorobie.

Poprawa sprawdzianu ma wagę 6; do dziennika wpisuje się obydwie oceny.

  • Każdy uczeń, który napisał sprawdzian na ocenę niesatysfakcjonującą go, może ją poprawić w II terminie razem z osobami, które poprawiają oceny niedostateczne. Poprawa jest dobrowolna i odbywa się w ciągu dwóch tygodni od dnia podania informacji o ocenach. Uczeń poprawia ocenę tylko raz, a do wyliczenia średniej ważonej (jako oceny śródrocznej, rocznej) bierze się pod uwagę obydwie oceny.

  • W przypadku, gdy uczeń otrzyma negatywną ocenę z kartkówki, testu bądź sprawdzianu wagi mniejszej niż 4, ta ocena  nie musi być poprawiana. W takim wypadku decyduje nauczyciel czy należy i czy można poprawić ocenę.

    Uczeń musi uzyskać ocenę ze wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy i umiejętności.


  •  Zadania domowe oraz oceny mające wagę 1 nie podlegają poprawie.

 

 

Ustalenia dotyczące nieprzygotowań do zajeć edukacyjnych

 

  • Uczeń ma prawo zgłosić jedno nieprzygotowanie w ciągu okresu(zgłaszane w trakcie sprawdzania listy obecności przez nauczyciela lub na początku zajęć). 

  • Nieprzygotowanie, które zgłasza uczeń jest odnotowywane w dzienniku.

  • Za nieprzygotowanie uważa się nieopanowanie materiału z trzech ostatnich zajęć edukacyjnych, brak pracy domowej, brak podręcznika lub brak zeszytu ucznia.

  • W przypadku, gdy uczeń nie zgłosi nauczycielowi nieprzygotowania, może zostać spytany i otrzyma ocenę adekwatną do stanu posiadanej wiedzy.

  • W przypadku zatajenia braku pracy domowej uczeń otrzyma ocenę niedostateczną.

  • W przypadku dłuższej nieobecności ucznia na zajęciach (np. z powodu pobytu w szpitalu) może on być nieprzygotowany (nawet jeśli wykorzystał „nieprzygotowanie”), ale jest zobowiązany do niezwłocznego uzupełnienia przerobionego na zajęciach materiału. W przypadku jednorazowej nieobecności na ostatnich zajęciach uczeń zobowiązany jest przygotować się do lekcji, tak jak każdy inny uczeń obecny na ostatniej lekcji.

  • Gdy uczeń wykorzysta swoje prawo do nieprzygotowania w okresie, za każde następne otrzymuje ocenę niedostateczną

 

 

Szczególne kwestie dotyczące oceniania i ocen

 

  • Uczeń może otrzymać ocenę na zajęciach edukacyjnych za pracę na lekcji (indywidualną, w parach bądź grupach) w wyznaczonym przez nauczyciela czasie. Jeżeli uczeń nie wykona zadanych przez nauczyciela zadań może uzyskać ocenę niedostateczną.

  • Uczeń musi uzyskać ocenę ze wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy i umiejętności.

  • Jeżeli uczeń otrzyma ocenę niedostateczną na pierwszy okres, ma obowiązek zaliczyć materiał gramatyczno-leksykalno-komunikacyjny z pierwszego okresu najdalej dwa tygodnie po zakończeniu ferii zimowych.

  • Oceniając wiedzę i umiejętności uczniów nauczyciel uwzględnia zalecenia opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli taką uczeń dostarczył.

  • Ocenie podlega również zeszyt ucznia. Nauczyciel ma prawo sprawdzić  zeszyt ucznia w czasie odpowiednim dla nauczyciela. Jeżeli uczeń nie posiada zeszytu otrzymuję ocenę niedostateczną.

  • Za udział w szkolnych i pozaszkolnych konkursach językowych uczeń zostaje nagrodzony oceną bardzo dobrą lub celującą.

  • Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione prace pisemne wyłącznie uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą otrzymać do wglądu  do końca danego roku szkolnego (tj. do 31 sierpnia). Uczeń i jego rodzice nie mogą jednak prac kserować, fotografować ani wynosić ich poza szkołę. 

  •  

 

 PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO ZAWODOWEGO PODCZAS NAUCZANIA ZDALNEGO

 

Realizacja podstawy programowej będzie się odbywać w oparciu o podręcznik, wybrane strony internetowe, e-podręcznik wydawnictwa Oxford oraz materiały przygotowane przez nauczyciela.

Uczeń otrzymuje od nauczyciela drogą elektroniczną materiały konieczne
do realizacji i utrwalenia tematu lekcji (karty pracy, linki do stron WWW, prezentacje itd.)

Uczeń powinien uczestniczyć w prowadzonych przez nauczyciela zajęciach on-line

(za pośrednictwem Messengera, platformy moodle, zoom lub innej wskazanej przez nauczyciela i dostępnej dla ucznia).

Obowiązkiem ucznia jest prowadzić zeszyt przedmiotowy i robić na bieżąco notatki
z lekcji oraz zadania domowe.

Na czas zdalnego nauczania  ocenie z języka angielskiego podlegać będą:

-        Sprawdziany działowe – z wagą 4

-        Odpowiedź ustna – z wagą 3

-        Pisanie - z wagą 2

-        Prace domowe z wagą 1 - wykonane przez ucznia i przesłane do nauczyciela
w wyznaczonym terminie drogą elektroniczną,

-        Aktywność –z wagą 1- wykazywana podczas lekcji on-line zarówno w formie  przekazu video na żywo jak też w formie odpowiedzi kierowanych do nauczyciela z wykorzystaniem  drogi elektronicznej.

Ocenianie poszczególnych prac pisemnych (ćwiczenia domowe, wypracowania, prezentacje itp.) będzie się odbywać na bieżąco, w terminie ustalonym wspólnie przez nauczyciela i uczniów.

 

W związku z trudnościami organizacyjnymi związanymi ze zdalnym nauczaniem w roku szkolnym 2019/2020 prace kontrolne dla uczniów klas pierwszych i drugich się nie odbędą.

W przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy pisemnej uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Może poprawić ją po ustaleniu terminu z nauczycielem

Uczeń ma możliwość poprawy każdej niesatysfakcjonującej go oceny  w ciągu tygodnia od jej otrzymania. Nauczyciel określa termin i formę poprawy.

Uczeń nie uczestniczący w zajęciach zdalnych, po zgłoszeniu nauczycielowi (usprawiedliwieniu braku aktywności zajęciach) powinien uzupełnić powstałe zaległości.

Unikanie odpowiedzi na zajęciach zdalnych skutkuje uzyskaniem oceny niedostatecznej przez ucznia.

Uczniowi, który nie poda uzasadnionej przyczyny nieobecności na sprawdzianie/kartkówce/pracy kontrolnej w I terminie  nie przysługuje prawo do zaliczenia tej pracy w II terminie.

 W procesie oceniania w czasie nauki zdalnej uwzględniane są następujące obszary: indywidualne predyspozycje i możliwości ucznia w opanowaniu materiału edukacyjnego, możliwości dostępu do sprzętu elektronicznego w środowisku domowym ucznia,  stopień zaangażowania ucznia i wkład pracy w procesie zdobywania wiadomości i umiejętności.  

We wszystkich kwestiach nie ujętych w powyższych punktach obowiązują odpowiednie zapisy a rozstrzygający jest Statut Szkoły.

 

Przedmiotowe Zasady Oceniania z języków obcych zostały zaakceptowane przez członków Przedmiotowego Zespołu Języków Obcych.