Created string item:644:title for text group menu: A K T U A L N O Ś C I

zobacz też: http://galeria.busko.com.pl/galeria/thumbnails.php?album=1030

Obóz językowy w Niemczech

W dniach od 22.10.2012 r. do 28.10.2012 r. młodzież klas technikalnych naszej szkoły wzięła udział w wyjeździe na obóz językowy do Niemiec w ramach Projektu: Dajmy szansę – warsztaty edukacyjne dla młodzieży w Powiecie Buskim”.

Głównym celem naszego wyjazdu było pogłębienie znajomości języka niemieckiego, a osiągaliśmy to poprzez kontakty z rodzimymi użytkownikami tego języka (wizyta w szkole, zadania praktyczne w miejscu zakwaterowania i na mieście) oraz poznanie kultury naszych zachodnich sąsiadów (zwiedzanie zabytków).

Podczas wizyty w szkole: LILY-BRAUN-OBERSCHULE w berlińskiej dzielnicy Spandau mieliśmy okazję obejrzeć film o historii szkoły, która w tym roku obchodzi jubileusz 150-lecia. Po filmie wzięliśmy udział w zajęciach językowych, których zadaniem było uzyskanie jak największej ilości informacji o systemach szkolnictwa, życiu i zainteresowaniach młodych ludzi w obu krajach oraz zaprezentowanie zdobytej wiedzy na forum. Spotkanie zaowocowało wymianą adresów, a w przyszłości być może bliższą współpracą międzyszkolną.

Kulturę poznawaliśmy poprzez zwiedzanie zabytków Brandenburgii i Saksonii, które obfitują w klasyczną i nowoczesną architekturę według pomysłów uznanych projektantów przestrzeni życia.
Berlińskie muzea mogą się poszczycić największymi dziełami światowych artystów. W Muzeum Pergamońskim zwiedziliśmy zbiory sięgające czasów pamiętających czczenie greckich bogów. Gromadzi ono bowiem dorobek azjatycko-islamskiego obszaru kulturowego, a jego największymi atrakcjami są fragmenty świątyni z ołtarzem Zeusa z miasta Pergamon w Azji oraz Droga Procesyjna z Bramą Isztar i fasada pałacu Mszatta w Jordanii. W Nowym Muzeum - neoklasycznej, trzypiętrowej budowli, której sercem są piękne schody zachwycaliśmy się kolekcją egipską z bezcennym zabytkiem – popiersiem Nefretete.
W berlińskim Muzeum Techniki i Komunikacji mieliśmy okazję przenieść się w świat fizyki  i technologii i poznać sposób funkcjonowania wielu maszyn i modeli, a w muzeum „The Story of Berlin”, umiejscowionym w dawnym bunkrze przeciwatomowym z czasów zimnej wojny, poznać całą historię Berlina - zobaczyć pierwsze osady, średniowieczną zabudowę, imperium pruskie, czasy wojenne oraz dzień dzisiejszy.
Odwiedziliśmy również wiele kościołów, a wśród nich ewangelicką katedrę z grobowcami Hohenzollernów oraz Kościół Pamięci Cesarza Wilhelma, zwany potocznie Kościołem Pamiątkowym (Gedächtniskirche).
Byliśmy także w Berlińskim Ogrodzie Zoologicznym - największym ogrodzie zoologicznym na świecie, pod względem liczby umieszczonych w nim gatunków - ponad 15000 zwierząt należących do ok. 1600 gatunków. Mieści się tam również najstarsze w Europie akwarium.

W czasie spacerów i przejazdów autokarem podziwialiśmy m.in.:
- Bramę Brandenburską na dachu której bogini zwycięstwa Wiktoria powozi kwadrygą,
- pruską kolumnę zwycięstwa Siegessäule w parku Tiergarten, upamiętniającą zwycięstwo Prus nad Danią w 1864,
- Holocaust-Mahnmal - monument upamiętniający zagładę Żydów podczas II wojny światowej. Pomnik składa się z 2711 betonowych bloków-steli ustawionych w równoległych szeregach z niewielkim odchyleniem od pionu. Najwyższe bloki mają 4,7 m wysokości. Między szeregami bloków znajdują się wybrukowane kostką przejścia o szerokości 95 cm.
- Plac Poczdamski (Potsdamer Platz) to jeden z największych i najruchliwszych placów w centralnym Berlinie. Jego nowoczesna, zapierająca dech w piersiach zabudowa powstała w ostatnim dziesięcioleciu.
- Czerwony Ratusz – siedzibę burmistrza miasta Berlina
Panoramę miasta podziwialiśmy w dzień z wieży telewizyjnej, a nocą z kopuły Reichstagu - siedziby niemieckiego parlamentu.
W Poczdamie mieliśmy okazję zobaczyć pałace i zespoły parkowe wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO: Sanssouci (dawną, letnią rezydencję króla pruskiego Fryderyka II Wielkiego) i Cecilienhof, gdzie spotkali się na Konferencji Poczdamskiej przedstawiciele zwycięskich państw II  wojny światowej. W poczdamskim ”Exploratorium” młodzież miała okazję zmierzyć się z rożnymi eksperymentami.
W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Dreźnie, mieście zwanym Barokową Florencją”, alboWenecją Północy”. Naszą wędrówkę po mieście rozpoczęliśmy od zwiedzenia zespołu pałacowego Zwinger, zbudowanego na zamówienie króla Augusta II Mocnego. Na zamkowym dziedzińcu naszą uwagę zwróciła słynna brama Kronentor. Na bramie znajduje się herb Rzeczypospolitej, nad nim cztery złote orły, a na samym czubku – królewska korona. Takie uwieńczenie bramy Kronentor podkreśla, że August II Mocny był także królem Polski. W Dreźnie zwiedziliśmy Galerię Mistrzów Dawnych i Porcelany. Tego opisać się nie da, to trzeba zobaczyć. Najcenniejszym zabytkiem jest tam Madonna Sykstyńska – obraz Rafaela Santi. Zachwycaliśmy się również dwoma kościołami drezdeńskimi: największym kościołem katolickim Hofkirche iprotestanckim kościołem Najświętszej Marii Panny  Frauenkirchie.
Wyjazd nasz był pasjonującą i niezapomnianą przygodą z językiem niemieckim.
Uczestnicy wyjazdu nie ponosili żadnych kosztów związanych z pobytem na obozie językowym.

Nauczycielka historii p. Jarochowski-Lesch podczas powitania.

Zajęcia młodzieży w grupach.

Kadra pedagogiczna - w środku dyrektor szkoły p. Kaufmann.

Młodzież prezentuje zdobytą wiedzę.

Wymiana pamiątek i adresów.

Pod Bramą Brandenburską w Berlinie.

Berlin nocą - w tle Plac Poczdamski.

Na stopniach ołtarza Zeusa z miasta Pergamon w Azji.                            Droga Procesyjna do Świątyni Marduka.

Pokój z Aleppo (panele zdobiły pierwotnie ściany pokoju przyjęć w domu Wakil - kupca islamskiego).

Fasada pałacu Mszatta (w starożytnym Jordanie).

W Nowym Muzeum gromadzącym eksponaty sztuki egipskiej
(m. in. słynne popiersie egipskiej królowej Nefretete z 1340 r. p.n.e.

W kopule Reichstagu - siedzibie Niemieckiego Parlamentu.

Widok na salę obrad w Reichstagu.

Ekspereymentujemy w poczdamskim "Exploratorium".

Na dziedzińcu zamku Cecilienhof - miejscu podpisania Konferencji Poczdamskiej.

Zamek Sanssousi (bez zmartwień) zbudowany przez
króla Fryderyka II Wielkiego na wzór francuskiego Wersalu.

Pod Bramą Branderburską.

W POCZDAMIE
MUZEUM THE STORY OF GERLIN

Miejsce upamiętniające publiczne spalenie zbiorów Biblioteki Narodowej
w Berlinie w III 1933 r. po dojściu Hitlera do władzy.

Z naszym Patronem w tle.

ZOO

Muzeum Techniki.

W Kościele katolickim "Hofkirche" w Dreźnie.

W protestanckim Kościele Najświętszej Marii Panny "Frauenkirche" w Dreźnie.

Budziszyn - miasto liczące ponad 1000 lat. Siedziba słowiańskiej mniejszości narodowej w Niemczech.

Ratusz we Wrocławiu.

We wrocławskiej rotundzie podziwiamy Panoramę Racławicką - relikt XIX - wiecznej kultury masowej.

W Muzeum Techniki w Berlinie.